Hoe werkt crowdfunding precies?

Vele ondernemers zijn op zoek naar informatie over hoe crowdfunding precies werkt. Ze hebben een tof idee en willen daar werk van maken, maar hebben niet de financiële middelen om dat te realiseren. teamleader (een bedrijf dat handige software aanbiedt voor ondernemers) heeft een zeer uitgebreide blogpost geschreven met alle informatie die je nodig hebt om te starten met een crowdfunding campagne, ongeacht bij welk platform u dat van plan bent te doen. Een goede campagne moet namelijk aan een aantal vereisten voldoen om succesvol te geraken. U kunt daarbij onder andere denken aan de volgende aspecten:

  • Een origineel, eerlijk en transparant verhaal
  • Een mooie belong voor de investering die mensen doen
  • Een slim opgezet marketingplan om de campagne bekendheid te geven
  • Het correct nakomen van je beloftes

U zult zich wellicht afvragen waarom u zelf aan marketing dient te doen om de crowdfunding campagne succesvol te maken. Een goed platform zal u immers ondersteunen met het genereren van bekendheid. Het grootste deel van deze marketing rust echter op uw eigen schouders en dus zult u ook zelf aan de slag moeten met adverteren. Dit kunt u op diverse social media platformen doen, zoals instagram, facebook en pinterest. Afhankelijk van het onderwerp van uw campagne en het doel ervan kunt u een medium kiezen dat daar het beste bij past. 

De vormgeving van uw crowdfunding campagne

Als ik u één goede tip mag geven met betrekking tot het opzetten van uw eigen crowdfunding campagne dan is dat het inhuren van een professionele vormgever. Mensen zijn namelijk heel erg visueel ingesteld en zullen sneller tot aankoop (of, in dit geval, sponsoring) overgaan als iets er aantrekkelijk uitziet. Dat wil zeggen dat u dient te zorgen voor professionele foto’s van het te ontwikkelen product, mooie styling en bovendien goede visuals. Een fotograaf of grafisch vormgever kan u hierbij helpen. Dit is de investering zeker waard omdat met de juiste look en feel uw crowdfunding campagne een veel grotere kans van slagen heeft. Als u nog meer tips wilt over een succesvolle campagne dan kunt u het blog lezen dat bedrijfssoftware-ontwikkelaar teamleader erover heeft geschreven. Zij geven u namelijk nog veel meer handige adviezen met betrekking tot het opzetten en succesvol maken van een crowdfunding campagne.

Sponsors zoeken voor een nieuw product

Veel mensen snappen het idee niet zo goed van crowdfunden. Het is het makkelijkst uit te leggen als het zoeken van sponsors voor het ontwikkelen van een nieuw product of dienst. Wat u in feite doet is een idee aankaarten, en iedereen die erin gelooft en u wil steunen met een gift of een voorlopige aankoop ka zich via het crowdfunding platform aanmelden en een optie selecteren. het werkt het beste als u meerdere opties geeft die u linkt aan verschillende bedragen. U kunt kleine bedragen vragen aan mensen die enkel een gift willen doen en daar niets voor terug verwachten. Hoe groter het bedrag, hoe hoger de tegenprestatie of hoe waardevoller het product moet zijn dat deze ‘funder’ ervoor terugkrijgt. De kracht van crowdfunden zit hem in de hoeveelheid mensen die kunnen deelnemen en sponsoren, in feite betaald ‘de crowd’ mee aan jouw product, en dat is een prachtige manier van ondernemen!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn